مقالات بلاگ

ماساژ معده | آموزش انواع ماساژ برای نفخ و رفلاکس معده

ماساژ معده | آموزش انواع ماساژ برای نفخ و رفلاکس معده

ماساژ معده یکی از روش‌های طبیعی و موثر برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش علائم مشکلات گوارشی است. این تکنیک با تحریک عضلات و بافت‌های ناحیه شکم، به تسهیل حرکت غذا در روده‌ها و کاهش نفخ و دردهای معده کمک می‌کند. ماساژ معده نه تنها برای کاهش استرس و اضطراب مفید است، بلکه می‌تواند به تنظیم عملکرد سیستم گوارشی و بهبود جذب مواد مغذی نیز کمک کند. در این مقاله، به بررسی تکنیک‌های مختلف ماساژ معده، فواید آن و نکاتی که باید در هنگام انجام این ماساژ رعایت شود، خواهیم پرداخت.

فواید ماساژ معده

ماساژ معده یکی از رایج‌ترین انواع ماساژ است که فواید زیادی دارد. از جمله مزایای ماساژ معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان نفخ معده

اولین و اصلی‌ترین فایده ماساژ معده برای درمان مشکل نفخ است. زمانی که ناحیه شکم ماساژ داده می‌شود، میزان گردش خون در ناحیه روده‌ها افزایش یافته و گاز معده شروع به حرکت خواهد کرد. همچنین با افزایش گردش خون، فرایند هضم غذا نیز بهتر انجام خواهد شد. از آنجایی که نفخ معده ناشی از هضم ناقص و ناتوانی عضلات معده و روده برای دفع مواد زائد است، با انجام ماساژ بر روی نواحی شکم و معده این مشکل بهبود خواهد یافت.

تسکین یبوست

استفاده از تکنیک‌های اصولی ماساژ معده می‌تواند به درمان مشکلات گوارش همچون یبوست کمک زیادی کند. در واقع با شل شدن عضلات در حین ماساژ و بهبود فرایند هضم غذا، مشکل یبوست نیز درمان خواهد شد.

بیشتر بخوانید : آموزش ماساژ شکم برای یبوست

تسکین درد معده

درد معده یکی از مشکلات شایع در میان مردم است که عمدتا ناشی از تنش‌های عصبی می‌باشد. همانطور که پیش‌تر گفته شد، ماساژ معده منجر به افزایش میزان گردش خون شده و در نتیجه نسبت بیشتری از مواد غذایی و اکسیژن به عضلات معده خواهد رسید. همچنین به لطف آرامشی که تکنیک‌های ماساژ به بدن منتقل می‌کند، درد معده تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

کاهش علائم PMS

دوران قبل از پریود یا همان PMS برای بانوان بسیار آزاردهنده است. براساس تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی میامی، نوازش‌های دایره‌ای بر روی شکم و تکنیک‌های ماساژ معده می‌توانند علائم PMS همچون درد و پریشانی را تا حد زیادی کاهش دهند.

کاهش استرس

یکی از اولین و اصلی‌ترین فواید تمامی ماساژها، کاهش استرس و تنش‌های ذهنی است. حس اضطراب و احساسات منفی می‌تواند عامل بروز مشکلات بسیاری باشد. ماساژ معده می‌تواند در از بین بردن چنین احساساتی تاثیر زیادی داشته باشد.

بهترین روغن برای ماساژ معده

بهترین روغن برای ماساژ معده

استفاده از انواع روغن ماساژ برای معده می‌تواند روند تاثیرگذاری آن را تسریع ببخشد. در ادامه به معرفی چند روغن مناسب جهت ماساژ درمانی برای معده خواهیم پرداخت:

  • روغن زیره

یکی از بهترین روغن‌های طبیعی برای ماساژ معده، روغن زیره است که می‌تواند در درمان نفخ معده تاثیر زیادی داشته باشد. از دیگر فواید این روغن می‌توان به کاهش درد شکم، درمان یبوست، رفع گرفتگی عضلات شکم و درمان اسهال اشاره کرد. کافیست هر شب قبل از خواب مقداری این روغن زیره را بر روی شکم خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

  • روغن زنجبیل

زنجیبل از جمله گیاهانیست که خواص بیشماری برای بدن دارد. برای ماساژ معده نیز می‌توانید از روغن زنجبیل استفاده کنید و شاهد تاثیرات چشمگیر آن بر درمان نفخ معده و رفع گرفتگی و تنش عضلانی باشید.

  • روغن نعنا

یکی از مفیدترین گیاهان برای درمان نفخ و درد معده نعناست. این گیاه کاربردی می‌تواند مشکلاتی از قبیل اسهال، خستگی مفرط، سوءهاضمه، مشکلات کیسه صفرا، روده تحریک‌پذیر و گرفتگی قاعدگی را نیز به خوبی درمان کند. برای ماساژ معده با استفاده از روغن نعنان کافیست 4 قطره از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کرده و بر روی ناحیه شکم بمالید.

  • روغن بابونه

از دیگر روغن‌های مناسب برای ماساژ معده می‌توان به روغن بابونه اشاره کرد که به خوبی التهابات روده را از بین خواهد برد. بنابراین اگر با مشکل یبوست دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید از این روغن استفاده کنید.

  • روغن سرو کوهی

از دیگر روغن‌های مناسب برای ماساژ معده که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی و پلی فنل است. این روغن در از بین بردن رادیکال‌های آزادی بدن بسیار موثر بوده و از خواص ضدقارچی و ضدباکتری برخوردار است. ماساژ معده با استفاده از روغن سرو کوهی می‌تواند فرایند دفع سموم بدن را نیز بهبود بخشد.

آموزش ماساژ معده

آموزش ماساژ معده، بدلیل فواید بسیاری زیادی که در درمانی مشکلات شکمی دارد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینجاست که این ماساژ، با اهداف مختلف و برای بخش‌های مختلف بدن انجام می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید و آموزش ماساژ برای معده برای انواع مختلف درد را مطالعه کنید.

ماساژ معده برای رفلاکس

ماساژ معده می‌تواند یک روش موثر و طبیعی برای کاهش علائم رفلاکس معده باشد. رفلاکس معده، یا بازگشت اسید، زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری باز می‌گردد و باعث سوزش سر دل و ناراحتی می‌شود. ماساژ معده می‌تواند به تقویت عضلات اطراف معده و مری، تسهیل حرکت محتویات معده و کاهش فشار در ناحیه شکم کمک کند.

برای ماساژ، محل رفلکس معده را بر روی پای چپ تصور کنید. با استفاده از انگشت شست دست چپ، حرکات پروانه‌ای یا چرخشی را از چپ به راست انجام دهید. همزمان، با انگشت شست دست راست، این حرکت را از راست به چپ انجام دهید. سپس حرکت دوشیدن را در هر دو جهت با هر دو انگشت شست به کار بگیرید و در نهایت با انگشتان میانی ضربات ملایم و آهسته‌ای وارد کنید.

ماساژ معده برای نفخ معده

برای انجام ماساژ معده جهت درمان نفخ معده ابتدا دست‌های خود را بالای استخوان ران قرار داده و سپس حرکات دایره‌ای با فشار کم به سمت بالا و سمت راست قفسه سینه انجام دهید. حال دست‌ها را با فشار کم از سمت راست قسمت بالای شکم به سمت چپ هل دهید. در نهایت به سمت استخوان لگم چپ، دست‌ها را حرکت دهید.

ماساژ دست برای معده

ماساژ دست برای معده

شاید کمی عجیب بنظر برسد اما گاهی درد معده ناشی از تنش عضلات در بخش‌های مختلف بدن است. با ماساژ کف دست و تمرکز بر نقاطی که مرتبط با معده هستند، می‌توانید این تنش عضلانی را کاهش داده و میزان جریان خون منتهی به منطقه معده را بهبود بخشید.

ماساژ کف پا برای معده

همانطور که احتمالا می‌دانید، برخی از نقاط روی کف پا، مرتبط به اعضای داخلی بدن هستند. یکی از روش‌های درمانی سنتی برای بهبود علائم مربوط به سیستم گوارشی، ماساژ کف پا است. برای ماساژ کف پا، ابتدا باید آن‌ها را شسته و کاملا خشک کنید. سپس با استفاده از روغن و حوله، پاها را گرم نمایید. حال به کمک انگشتان خود، نقطه مربوط به معده در کف پا را به آرامی فشار داده و حرکات چرخشی انجام دهید. این کار را به مدت چند دقیقه ادامه داده و به سمت سایر نقاط کف پا که به سیستم گوارشی مربوط هستند، حرکت کنید.

بیشتر بخوانید : فواید ماساژ پا

ماساژ معده برای هضم غذا

هضم غذا یک فرایند مهم در سیستم گوارش بدن محسوب می‌شود که باید به درستی انجام شود. ماساژ معده برای هضم غذا بدین صورت است که ابتدا باید به پشت روی یک تشک با زانوهای خم و پاهای صاف دراز بکشید و هر دو دست را بر روی شکم خود قرار دهید. سپس به کمک کف دست و نوک انگشتان خود، بصورت دایره‌ای بر روی شکم حرکت کنید. این حرکات در ابتدا باید در جهت عقربه‌های ساعت باشند و سپس برخلاف عقربه‌های ساعت حرکت کنید. حال از سمت چپ شکم به سمت راست حرکت کرده و در نهایت در امتداد کف قفسه سینه فشار ملایمی ایجاد کنید.

آموزش ماساژ معده

کلام پایانی

در نهایت، ماساژ معده می‌تواند به عنوان یک روش موثر برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش علائم ناراحتی‌های معده مورد استفاده قرار گیرد. با انجام منظم ماساژ و استفاده از تکنیک‌های صحیح، می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید. برای یادگیری بهتر و اصولی‌تر این تکنیک‌ها، شرکت در دوره ماساژ توصیه می‌شود. آموزشگاه چیستا با ارائه دوره‌های تخصصی در زمینه آموزش ماساژ ، شما را با تکنیک‌های صحیح و کاربردی آشنا می‌کند و به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم را کسب کنید. این دوره‌ها نه تنها دانش شما را افزایش می‌دهند، بلکه شما را قادر می‌سازند تا با اطمینان و دقت بیشتری به ماساژ بپردازید و از نتایج بهتری بهره‌مند شوید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *