مقالات بلاگ

آموزش تکنیک کامپرشن در ماساژ سوئدی

آموزش تکنیک کامپرشن در ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی جزو یکی از انواع ماساژ درمانی بوذه که برای بهبود جریان گردش خون، انعطاف‌پذیری بدن، دفع سموم بدن و… بسیار موثر است. در آموزش تکنیک های ماساژ سوئدی از تکنیک های کامپرشن برای اعمال فشار بر روی اندام‌های بدن ماساژ گیرنده استفاده می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید با این تکنیک از ماساژ سوئدی آشنا شوید، خواندن این مقاله از چیستا را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع تکنیک‌ها و روش‌های کامپرشن آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

کامپرشن چیست؟

یکی از معروف‌ترین تکنیک‌ها در ماساژ سوئدی و دیگر ماساژها،  تکنیک کامپرشن است. در این روش درمانی با اعمال فشار بر روی اندام خارجی بدن، میزان گردش خون در بدن افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا دردهای عضلانی فرد کاهش پیدا کنند. اما اگر دردهای عضلانی فرد شدید هستند، انجام تکنیک کامپرشن توصیه نمی‌شود. به این دلیل که میزان فشار در این تکنیک بسیار زیاد است؛ در نتیجه ممکن است عضلات فرد دچار پارگی شده و یا خونریزی داخلی اتفاق بیفتد؛ بنابراین اگر دردهای عضلانی شما خفیف و یا متوسط است، این روش درمانی برای شما موثر خواهد بود.

تاثیر انجام کامپرشن

تاثیر انجام کامپرشن

فشرده‌سازی و یا همان کامپرشن همانند سایر تکنیک های ماساژ سوئدی مزایای بسیار زیادی دارد و می‌تواند برای بهبود قسمت‌های آسیب‌‌دیده بدن موثر باشد. از جمله مزایای تکنیک های کامپرشن در ماساژ سوئدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باعث افزایش و بهبود گردش خون در بدن می‌شود.
  • باعث افزایش سوخت و ساز سلول‌های بدن می‌شود و انرژی بدن را افزایش می‌دهد.
  • باعث دفع آسان و سریع مواد زائد و سموم از بدن می‌شود.
  • باعث کاهش التهابات و تورم‌های بافت‌های داخلی بدن می‌شود.
  • از خشکی و اسپاسم‌های عضلانی بدن جلوگیری می‌کند.
  • باعث خونرسانی بهتر و سریع‌تر به قلب می‌شود.
  • باعث از بین رفتن اختلالات خواب می‌شود.
  • با تحریک هورمون‌های بدن و ترشح اندورفین، باعث از بین رفتن فشارهای عصبی می‌شود و آرامش را برای فرد به ارمغان می‌آورد.
  • باعث از بین رفتن واریسی شدن رگ‌ها می‌شود.
  • باعث کنترل فشار خون بالا می‌شود.
  • باعث درمان بیماری‌های مفصلی مانند روماتیسم، آرتروز و… می‌شود.
  • باعث کاهش دردهای عضلانی خفیف تا متوسط می‌شود.
  • باعث کاهش تورم اندام در دوران بارداری می‌شود.
  • باعث بهبود زخم‌های ایجاد شده در اثر دیابت می‌شود.

از تکنیک کامپرشن برای چه کسانی نباید استفاده کرد؟

استفاده از تکنیک های کامپرشن برای همه افراد مناسب نیست. با وجود اینکه این تکنیک ماساژ برای درمان بسیاری از مشکلات مفید و موثر است؛ اما در عین حال می‌تواند برای برخی از افراد خطرناک و مضر باشد و مشکلاتی را برای آنها به وجود بیاورد. از جمله افرادی که نمی‌توانند از این تکنیک ماساژ سوئدی استفاده کنند عبارتند از:

  • افرادی که فشار خون بالا و کنترل نشده‌ای دارند.
  • افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند و اندام آنها دچار تورم شده است.
  • افرادی که دچار آرترواسکروز شدید عروقی هستید.
  • افرادی که دچار خونریزی وریدی حاد هستند.
  • افرادی که دچار بیماری‌های حاد مانند سرطان و سل هستند.
  • افرادی که دچار عفونت‌های پوستی هستند.

معرفی تکنیک های کامپرشن در ماساژ سوئدی

از جمله تکنیک‌های کامپرشن در ماساژ نوع سوئدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کامپرشن کف دست

در این تکنیک ماساژ دهنده از هر دو دست خود برای ماساژ فرد متقاضی استفاده می‌کند. برای این منظور ماسور کف دست خود را بر روی بافت عضلانی بدن فرد قرار می‌دهد. سپس دست دیگر خود را بر روی آن گذاشته و به بدن فرد بیمار فشار وارد می‌کند. همچنین در آموزش تکنیک های کامپرشن در این روش ماساژ دهنده می‌تواند دو دست خود را در کنار یکدیگر قرار دهد. سپس در حالی که مچ دست زاویه 45 درجه دارد، بر روی بافت عضلانی فشار وارد کند.

2- کامپرشن مشت

همانطور که از نام این تکنیک مشخص است، ماسور با دست‌های مشت‌ شده، فشاری را بر روی بافت عضلانی فرد وارد می‌کند. مزیت اصلی این تکنیک نسبت به سایر روش‌ها این است که فشار کمتری به مچ دست ماسور وارد می‌شود.

3- کامپرشن انگشت شست

در این تکنیک، انگشت شست ماسور بر روی ناحیه درد ماساژ گیرنده قرار می‌گیرد. سپس ماساژ دهنده دست دیگر خود را بر روی شست خود قرار می‌دهد تا فشار اعمال شده بر عضله شدت بیشتری داشته باشد.

4- کامپرشن آرنج

برای ماساژ قسمت‌هایی که حجم عضله زیاد است، نیاز به نیروی فراوانی است؛ بنابراین ماسور از آرنج خود برای اجرای این تکنیک استفاده می‌کند. در این روش آرنج در محل مورد نظر قرار گرفته و ماسور با دست دیگر خود ساعد را می‌گیرد. سپس بر روی بدن فرد فشار وارد می‌کند.

5- کامپرشن ساعد

یکی از تکنیک های کامپرشن در ماساژ سوئدی استفاده از ساعد در ماساژ است. زمانی که شما بخواهید نواحی گسترده‌ای از بدن را ماساژ دهید، ساعد به کمک شما می‌آید تا بتوانید این نواحی را تحت پوشش قرار دهید. برای این منظور ساعد را بر روی عضله فرد قرار دهید. سپس با قرارگیری دست دیگر بر روی ساعد، فشاری به عضله وارد کنید.

6- کامپرشن دایره ای

برای اجرای این تکنیک دست باید به صورت مشت شده بر روی بدن فرد قرار بگیرد. سپس ماسور با حرکات دایره‌ای، بر روی بدن فرد فشار وارد می‌کند. اجرای این تکنیک با هر دو دست و همچنین ساعد نیز امکان‌پذیر است.

7- برودنینگ

این تکنیک در ماساژ سوئدی معروف به تکنیک‌ گسترشی است. در تکنیک برودنینگ، ماسور برای ماساژ قسمت‌های مختلف بدن از پاشنه دست، کنار دست و آرنج استفاده می‌کند. این تکنیک گاهی به صورت آهسته و نرم و گاهی با نیروی بسیار زیاد بر روی عضله اعمال می‌شود.

8- اسکویزینگ

در آموزش تکنیک های کامپرشن از این حرکت برای ماساژ اندام‌ها استفاده می‌‌شود. در تکنیک اسکویزینگ ماسور بعد از گرفتن عضله فرد با دو دست خود، آن را فشار می‌دهد. سپس بعد از چند ثانیه رها می‌کند. فشار وارد شده به عضله باید آهسته و به صورت تدریجی باشد. همچنین در طی انجام این تکنیک نباید هیچ ضربه‌ای به عضله وارد شود.

انواع کامپرشن در ماساژ سوئدی

انواع کامپرشن

در ادامه انواع روش‌های کامپرشن در ماساژ سوئدی را برای شما توضیح می‌دهیم:

نیدینگ

برای انجام این تکنیک می‌توان هم از هر دو دست و هم از یک دست استفاده کرد. برای این منظور کافی است تا سطح بالشتک انگشتان و یا قسمت‌های بند وسطی و بند انتهایی انگشتان بر روی بدن فرد قرار بگیرند. سپس دست از سمت مرکز به سمت بالا یا پایین حرکت داده می‌شود. حرکات این تکنیک باید نرم، آرام و به صورت ریتمیک باشند.

پیکینگ آپ

در این تکنیک ماسور قسمتی از عضلات بدن فرد را گرفته و به سمت بالا می‌کشاند. سپس بعد از چند ثانیه عضله را رها می‌کند. استفاده از پیکینگ آپ به عنوان یکی از تکنیک های کامپرشن برای تحریک عضلات بسیار موثر است و باعث می‌‌شود تا فرد عملکرد حرکتی بهتری داشته باشد.

رینگینگ

در این تکنیک ماسور به کمک نوک انگشتان یک دست و انگشت شست دست دیگر، بافت بدن فرد را بلند کرده و از بافت زیری آن جدا می‌کند. سپس آن را بین دو دست خود فشار می‌دهد و بعد از چند ثانیه رها می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که این فشار باید به اندازه‌ای باشد که فرد احساس نیشگون گرفتن نداشته باشد. همانند تیکنیک پیکینگ آپ بعد از انجام این ماساژ، عملکرد حرکتی فرد بهبود پیدا می‌کند.

رولینگ

در تکنیک رولینگ، پوست و بافت ماساژ گیرنده باید به حالت لوله شده درآید. از آنجایی که در این تکنیک پوست حالت تا شده به خود می‌گیرد؛ در نتیجه بافت‌های زیر پوست تحریک می‌‌شوند. این موضوع علاوه بر افزایش میزان جریان خون، باعث بهبود عملکرد اندام‌ها و مفاصل نیز می‌شود.

در آموزش تکنیک های کامپرشن برای اجرای این تکنیک ابتدا باید دست‌ها به حالت پهن بر روی بدن فرد قرار بگیرند. به طوری که انگشتان شست در امتداد یکدیگر باشند. حال به کمک انگشت شست و سایر انگشتان، پوست را به سمت بالا آورده و فشرده کنید. در این حرکت پوست باید شکل موج مانندی داشته باشد. در صورتی که میزان چسبندگی پوست و بافت زیر آن زیاد باشد و یا فرد چاق باشد، ممکن است این تکنیک از ماساژ سوئدی حس نیشگون گرفتن را برای فرد داشته باشد. در چنین شرایطی برای کاهش میزان درد ماساژ، بهتر است میزان فشار وارد شده به پوست بسیار کم باشد.

ماساژ کامپرشن

سخن پایانی

ما در این مقاله در رابطه با تکنیک‌های مورد استفاده در کامپرشن صحبت کردیم. اگر شما هم به یادگیری ماساژ سوئدی به همراه تکنیک‌های آن علاقه دارید، آموزشگاه چیستا را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این آموزشگاه به عنوان یکی از بهترین آموزشگاه‌ها برای آموزش ماساژ به شمار می‌آید. تمامی دوره‌های این ماساژ زیر نظر اساتید حرفه‌ای و متخصص ماساژ انجام می‌گیرد. شما می‌توانید با یادگیری صفر تا صد تکنیک های کامپرشن و دریافت مدرک معتبر آن وارد بازار کار پر رونق ماساژ شده و به صورت یک شغل نیمه وقت و یا تمام وقت از آن کسب درآمد کنید.

برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره‌ ماساژ با پشتیبانی ما در چیستا تماس بگیرید تا شما را در رابطه با نحوه برگزاری دوره‌ها راهنمایی کنند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *