مقالات بلاگ

ماساژ هربال تراپی چیست؟ آموزش ماساژ کمپرس گیاهی

هربال تراپی چیست؟ آموزش ماساژ کمپرس گیاهی

ماساژ هربال یا کمپرس گیاهی به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع ماساژ شناخته می‌شود. در این روش از گیاهان دارویی برای ماساژ قسمت‌های مختلف بدن استفاده می‌شود. پیشینه این نوع ماساژ درمانی به چندین هزار سال قبل برمی‌گردد. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با این نوع ماساژ بیشتر آشنا شوید، خواندن ادامه این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات خوبی در رابطه با ماساژ هربال تراپی و نحوه انجام آن بدست آورید. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

گیاه هربال چیست؟

گیاهان استفاده شده در این ماساژ و یا همان گیاه هربال جزو گیاهانی هستند که اغلب در مناطق استوایی رشد می‌کنند. برخی از این گیاهان به صورت خوراکی بوده و حتی می‌توان به صورت بخور از مزایای آنها بهره‌مند شد. این گیاهان دارویی و معطر خاصیت درمانی بسیار زیادی دارند و علاوه بر آرامش روح و روان، برای تسکین دردهای جسمانی بسیار مناسب هستند. از آنجایی که پایه هربال ماساژ، براساس گیاهان دارویی است، بنابراین در کمپرس گیاهی این ماساژ از این گونه‌های گیاهی استوایی استفاده می‌شود.

ماساژ کمپرس گیاهی چیست؟

ماساژ هربال قدمت چند هزار ساله دارد. در واقع این نوع ماساژ از زمانی رایج شد که انسان‌ها به یک شناخت کلی نسبت به اثرات شفابخش گیاهان پیدا کردند. از آن زمان تا به امروز این نوع ماساژ نسل به نسل منتقل شده است. تکنیک‌های استفاده شده در این نوع ماساژ شباهت بسیار زیادی به ماساژ سوئدی دارند. اما وجود بسته‌های گیاهی در این نوع ماساژ تفاوت‌هایی را بین این دو ماساژ ایجاد کرده است. چرا که تکنیک‌های ماساژ سوئدی با دست انجام می‌شود. اما در هربال ماساژ از کمپرس گیاهی برای ماساژ قسمت‌های مختلف بدن استفاده می‌شود.

کمپرس‌ گیاهی با توجه به نوع درمان بر روی قسمت‌های مختلف بدن فرد قرار می‌گیرند. به عنوان مثال اگر فرد دچار گردن درد و یا شانه درد باشد، ماساژور بر روی ماساژ این قسمت‌ها تمرکز می‌کند. در این نوع ماساژ بسته‌های گیاهی معطر و ادویه داخل پارچه‌ای نگهداری می‌شوند. این بسته‌ها هنگام ماساژ مرطوب می‌شوند. سپس بخار داده می‌شوند. در نهایت بعد از آماده شدن بسته، برای اجرای ماساژ کمپرس گیاهی آن را بر روی نقاط خاصی از بدن به آرامی فشار می‌دهند.

خواص شگفت‌انگیز داروهای گیاهی موجود در این بسته‌ها از طریق منافذ پوست به بدن منتقل می‌شوند و می‌توانند برای سلامت بدن و از بین بردن استرس و خستگی بسیار موثر باشند.

فواید ماساژ کمپرس گیاهی

فواید ماساژ هربال

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، در این نوع ماساژ از کمپرس گیاهی استفاده می‌شود. این کمپرس از چندین گیاه دارویی و ادویه تشکیل شده است. با گرم کردن و بخارپز کردن این بسته و قرار دادن آن بر روی پوست، گردش خون در بدن تقویت می‌شود. این شرایط می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای فرد ماساژ گیرنده به دنبال داشته باشد. از دیگر تاثیرات مثبت هربال بر روی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هرگونه تنش و اسپاسم عضلانی را از بین می‌برد.
  • برای درمان مشکلات تنفسی مانند آسم، برونشیت، سرفه و…. بسیار مناسب است.
  • خشکی عضلات را از بین می‌برد و باعث افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل می‌شود.
  • با ماساژ هربال تراپی سردردهای مزمن شما از بین می‌رود.
  • برای کاهش التهابات مفاصل و درمان دردهای مفصلی مانند درد آرتریت و روماتیسم بسیار تاثیرگذار است.
  • گیاهان سنتی استفاده شده در این ماساژ به رفع استرس و اضطراب و آرام شدن اعصاب کمک می‌کنند.
  • باعث افزایش رشد سلول‌های پوستی می‌شود. این ویژگی می‌تواند به درمان برخی از بیماری‌های پوستی کمک کند.
  • برای درمان بی‌خوابی‌های شبانه یک راهکار عالی است.
  • باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود.
  • این ماساژ به افزایش جریان انرژی در بدن کمک می‌کند؛ در نتیجه بعد از انجام این ماساژ دیگر احساس خستگی نخواهید داشت.
  • هربال ماساژ برای رفع گرفتگی عضلانی و رگ به رگ شدن عضلات یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.
  • گیاهان دارویی و ادویه‌های استفاده شده در این نوع ماساژ، به پاک‌سازی و سم‌زدایی از بدن کمک می‌کنند.

آموزش درست کردن کمپرس گیاهی برای ماساژ

گیاهان مورد استفاده در ماساژ هربال

در این نوع ماساژ از برخی گونه‌های مختلف گیاهی استفاده می‌شود. این گیاهان به دلیل خواص درمانی متفاوت خود، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید هستند. گیاهان استفاده شده در ماساژ هربال تراپی داخل بالشتک‌هایی قرار می‌گیرند تا به صورت گرم و یا سرد بر روی بدن قرار بگیرند. از جمله گیاهان مورد استفاده در این روش ماساژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حنا در ماساژ هربال

حنا

از جمله گیاهان مورد استفاده در هربال ماساژ می‌توان به حنا اشاره کرد. وجود این گیاه دارویی باعث می‌شود تا میزان جریان خون در بدن افزایش یابد. این موضوع می‌تواند باعث بهبود عملکرد قلب شود. همچنین استنشاق رایحه حنا در حین ماساژ کمک می‌کند تا هرگونه استرس و تنش‌ عصبی از بین برود. علاوه بر این اگر گرفتگی عضلانی دارید، این گیاه دارویی می‌تواند مشکل شما را از بین ببرد.

اکالیپتوس

اکالیپتوس از دیگر گیاهان دارویی معطری است که در این نوع ماساژ استفاده می‌شود. وجود این گیاه برای بهبود و یا پیشگیری از برخی بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی، سرفه و آسم بسیار موثر است. علاوه بر این اکالیپتوس خاصیت میکروب‌زدایی و ضدعفونی‌کنندگی دارد و برای بهبود جای زخم و درمان عفونت یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

تمر هندی (مخام)

گیاه تمر هندی در ماساژ کمپرس گیاهی برای سم‌زدایی از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین وجود این گیاه برای کسانی که دچار بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان هستند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

زنجبیل در کمپرس گیاهی

زنجبیل

در ماساژ هربال تراپی از این گیاه دارویی برای تقویت گردش خون استفاده می‌شود. همچنین اگر عضلات سفتی دارید، ترکیب این گیاه دارویی با دیگر گیاهان می‌تواند برای نرمی عضلات بدن شما تاثیرگذار باشد.

علف لیمو

برخی از ماسورها از این گیاه دارویی برای هربال ماساژ استفاده می‌کنند. به خصوص اگر فرد ماساژ گیرنده دچار درد و گرفتگی عضلانی شده باشد، این گیاه دارویی می‌تواند برای درمان مشکلات او موثر باشد. افزایش نیرو و آرامش بدنی از دیگر مزایای استفاده از این گیاه دارویی در کمپرس گیاهی هربال است.

آهک کافیر(مارکوت)

آهک کافیر موجود در بسته‌های گیاهی هربال برای سم‌زدایی، درمان مشکلات دهانی، هضم راحت‌تر، کاهش التهابات و کاهش استرس یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

زردچوبه در هربال ماساژ

زردچوبه (خمین چان)

برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش استفاده از این گیاه هربال بسیار موثر است. همچنین زردچوبه خاصیت ضد عفونی‌کنندگی داشته و برای درمان زخم و عفونت بسیار موثر است. علاوه بر این خاصیت مرطوب‌کنندگی زردچوبه می‌تواند آبرسانی خوبی را برای پوست ماساژ گیرنده به دنبال داشته باشد.

پلای

ماسورها از این گیاه دارویی برای آرام کردن دردهای عضلانی و ماهیچه‌ای در بسته‌های گیاهی هربال استفاده می‌کنند.

زدواری (خمین اوی)

این گیاه دارویی می‌تواند برای کاهش اضطراب، کاهش اشتها و رفع سوء هاضمه کمک‌کننده باشد.

زیره سبز و هربال تراپی

زیره (خامین)

گیاه زیره در این نوع ماساژ برای رفع اسهال بسیار موثر است. همچنین این گیاه دارویی می‌تواند هرگونه باکتری و انگل را از بین ببرد.

درخت کافور (نات)

خاصیت ضد التهابی این گیاه دارویی می‌تواند برای درمان مشکلات پوستی، تسکین درد و بهبود تنفس موثر باشد.

نحوه انجام ماساژ هربال تراپی یا کمپرس گیاهی

آموزش ماساژ هربال به صورت مرحله به مرحله

اجرای این ماساژ با توجه به نوع بیماری فرد متفاوت خواهد بود. همچنین برای انجام آن نیاز است تا ماسور تخصص، مهارت و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد. به صورت کلی مراحل روش اجرای ماساژ هربال به صورت زیر است:

  • در مرحله اول با توجه به نوع بیماری فرد، گیاهان دارویی مناسبی را انتخاب کنید. سپس آنها را داخل یک پارچه به صورت محکم بپیچید تا در اثر رطوبت از یکدیگر جدا نشوند.
  • در مرحله بعدی کمپرس گیاهی را به مدت 15 تا 20 دقیقه داخل یک استریمر و یا اجاق گرمکن مخصوص قرار دهید تا عصاره گیاهان به طور کامل از آن خارج شود.
  • بعد از این مدت می‌توانید کمپرس گیاهی را از داخل دستگاه خارج کنید. کمی صبر کنید تا کمپرس گیاهی به دمای بدن فرد بیمار برسد. بهتر است قبل از شروع ماساژ، میزان گرمای کمپرس را بر روی ساعد خود امتحان کنید. در صورتی که میزان دمای کمپرس مناسب بود، می‌توانید کار ماساژ را شروع کنید.
  • حال با توجه به نوع درمان، فرد باید بر روی پهلو، به پشت و یا روی شکم بخوابد و تمامی عضلات او در حالت آرام قرار بگیرند.
  • در این مرحله از ماساژ هربال تراپی می‌توانید از تکنیک‌های اصلی ماساژ سوئدی استفاده کنید. تنها تفاوت اصلی این ماساژ با ماساژ سوئدی عدم استفاده از دست است. در این روش ماساژ شما از کمپرس گیاهی برای ماساژ قسمت‌های مختلف فرد بیمار استفاده می‌کنید.
  • در این مرحله کمپرس را به آرامی بر روی بدن فرد حرکت دهید. در صورت نیاز می‌توانید فشار وارده به بدن را بیشتر و یا کمتر کنید.
  • بعد از پایان ماساژ بهتر است فرد سریعا از حالت خود خارج نشود. چرا که این مسئله می‌تواند باعث ایجاد اختلال در گردش خون و آسیب رسیدن به اعضای بدن او شود.

چه کسانی باید از ماساژ هربال استفاده کنند؟

ماساژ هربال تراپی برای چه کسانی مناسب است؟

در گذشته بسیاری از افراد از این نوع ماساژ برای درمان دردهای آزاردهنده خود استفاده می‌کردند. اما خواص هربال ماساژ تنها به این مورد ختم نمی‌شود. انجام این نوع ماساژ برای کسانی که دچار زخم، عفونت، مشکلات قلبی، مشکلات کلیوی، درد عضلانی و ماهیچه‌ای و… هستند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. همچنین علاوه بر درمان بیماری‌های جسمی و فیزیکی، ماساژ کمپرس گیاهی برای درمان مشکلات روحی نیز بسیار موثر است. در حال حاضر افراد تمایل دارند برای بدست آوردن آرامش، کاهش تنش‌های زندگی و رفع استرس‌های کاری خود از این ماساژ بهره ببرند.

همچنین هربال ماساژ برای خانم‌هایی که استرس درد زایمان دارند، می‌تواند بهترین انتخاب باشد. البته بهتر است برای دریافت این نوع ماساژ با پزشک خود مشورت کنند. در صورت رضایت پزشک می‌توانند قبل از زایمان خود، از این ماساژ برای کاهش درد زایمان و استرس استفاده کنند.

اجرای تکنیک‌های هربال برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند نیز می‌تواند بسیار مناسب باشد. چرا که اجرای این ماساژ می‌تواند هرگونه چربی اضافی بدن را از بین ببرد.

ماساژ هربال برای چه کسانی ممنوع است؟

اگرچه هربال فواید بیشماری دارد و برای درمان بسیاری از مشکلات بسیار موثر است، اما همه افراد نمی‌توانند از این نوع ماساژ برای درمان بیماری‌های جسمی و روحی خود استفاده کنند؛ بنابراین قبل از انجام این ماساژ بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که یکی از شرایط زیر را دارید، ماساژ هربال تراپی را به شما توصیه نمی‌کنیم:

  • اگر از سردردهای میگرنی رنج می‌برید، ممکن است رایحه گیاهان معطر این کمپرس برای شما آزاردهنده باشد.
  • از آنجایی که این ماساژ باعث تقویت گردش خون در بدن می‌شود، در نتیجه برای افراد با فشار خون بالا مناسب نیست.
  • در صورتی که باردار هستید، از انجام خودسرانه این ماساژ جدا خودداری کنید.
  • اگر تب شدیدی دارید، این نوع ماساژ با بالا بردن درجه حرارت بدن می‌تواند شرایط شما را بدتر کند.
  • از آنجایی که این نوع ماساژ باعث افزایش دمای بدن می‌شود، در نتیجه برای افراد گرمایی مناسب نیست. چرا که نمی‌توانند گرمای کمپرس گیاهی این ماساژ را تحمل کنند.
  • اگر پوست شما حساس و نازک است، این ماساژ برای شما مناسب نخواهد بود.
  • اگر سابقه سکته خفیف را داشته‌اید، از انجام این ماساژ جدا خودداری کنید.
  • در صورت داشتن غلظت خون، ممکن است این ماساژ خطراتی برای سلامتی شما داشته باشد.
  • در صورت مصرف داروی خاص بهتر است حتما این موضوع را با ماسور در میان بگذارید.
  • انجام این ماساژ برای بیماران سرطانی اصلا مناسب نیست.
  • افراد مسن و کسانی که دچار دیسک کمر، دیسک گردن و پوکی استخوان هستند، بهتر است از انجام این ماساژ خودداری کنند.

گیاهان در ماساژ هربال

سخن پایانی

ما در این مطلب در رابطه با ماساژ هربال تراپی صحبت کردیم. اجرای تکنیک‌های این ماساژ می‌تواند برای درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روحی موثر باشد؛ بنابراین اگر به دنبال یک ماساژ متفاوت هستید که بتوانید مشکلات جسمی و روحی خود را درمان کنید، اجرای این ماساژ می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

اگر شما هم به یادگیری این نوع ماساژ علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که در دوره ماساژ آموزشگاه چیستا شرکت کنید. این آموزشگاه به عنوان یکی از بهترین مراکز برای یادگیری انواع ماساژ در تهران به شمار می‌آید. دوره‌های ماساژ این آموزشگاه زیر نظر اساتید حرفه‌ای و با تجربه از صفر تا صد به صورت عملی و تئوری آموزش داده می‌شوند. شما می‌توانید با شرکت در انواع دوره ماساژ در آکادمی چیستا و دریافت مدرک معتبر وارد بازار کار پر رونق ماساژ شوید. برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره‌ها و آشنایی با سرفصل دوره‌های ماساژ می‌توانید از مشاوره‌های تلفنی چیستا کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره ماساژ هربال تراپی

ماساژ کمپرس گیاهی چگونه انجام می‌شود؟

ماساژ هربال یکی از ماساژهای قدیمی است. در این ماساژ انواع گیاه‌های استوایی داخل یک پارچه قرار گرفته و بعد از گرم‌شدن بر روی قسمت‌های مختلف بدن قرار می‌گیرد.

در ماساژ هربال از چه گیاه‌هایی استفاده می‌شود؟

از مهم‌ترین گیاه‌هایی که در ماساژ کمپرس گیاهی استفاده می‌شود می‌توان به حنا، اکالیپتوس، تمر هندی، زنجبیل، علف لیمو و زرد چوبه اشاره کرد.

چرا باید از هربال تراپی استفاده کنیم؟

ماساژ هربال برای تنگی تنفس، گرفتگی عضلات، سردردهای مزمن، رفع اضطراب، سم زدایی بدن، افزایش جریان انرژی، بهبود عملکرد قلب و … مفید است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *