مقالات بلاگ

ماساژ سوئدی چیست؟ همه چیز درباره ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی چیست؟

یکی از پرطرفدارترین و شناخته‌ شده ترین انواع ماساژ درمانی، ماساژ سوئدی است. بعد از انجام این ماساژ دردهای جسمی و روحی شما آرام گرفته و حسی لذت‌بخش خواهید داشت. اگر تازه‌کار هستید و یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با این نوع ماساژ کسب کنید، خواندن این مقاله از چیستا را از دست ندهید. ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با این نوع ماساژ و فواید آن آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

ماساژ سوئدی چیست؟

ماساژ کلاسیک و یا همان سوئدی به عنوان یکی از رایج‌ترین ماساژهای غربی در جهان شناخته می‌شود. تمرکز اصلی ماساژهای آسیایی بر روی کانال‌های انرژی بدن است. اما در ماساژ نوع سوئدی هدف اصلی بر روی تحریک گردش خون است تا از این طریق بتوان مشکلات جسمی و روحی را درمان کرد. ماساژ دهنده در ماساژ نوع سوئدی، از طریق فشار طولانی و ایجاد ضربه و اصطکاک بر روی بدن، هرگونه تنش را از ماساژ گیرنده دور می‌کند و به بازیابی سلامت او کمک می‌کند.

تاریخچه ماساژ سوئدی

قدمت ماساژ سوئدی به بیش از 100 سال پیش برمی‌گردد. ماساژ نوع سوئدی حاصل کار پایان‌نامه یک دکتر هلندی به نام یوهان گئورگ مزگر است. مطالعات این پزشک هلندی بر روی تکنیک‌های ماساژ فرانسوی باعث شد تا او بتواند تکنیک‌های این ماساژ را ابداع کند. او با استفاده از تکنیک‌های ماساژ درمانی خود توانست بیماران زیادی را درمان کند. از آن زمان تا به امروز همچنان این تکنیک‌ها در ماساژ نوع سوئدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فواید ماساژ سوئدی

فواید ماساژ سوئدی

فواید ماساژ نوع سوئدی بسیار زیاد هستند. از جمله مهم‌ترین تاثیرات مثبت این ماساژ بر روی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد حس آرامش: یکی از تاثیرات شگفت‌انگیز این نوع ماساژ ایجاد حس آرامش در ماساژ گیرنده است. بعد از انجام یک جلسه ماساژ نوع سوئدی، به یک آرامش وصف‌ناپذیری خواهید رسید. چرا که در این نوع ماساژ  بر روی ماهیچه‌های اصلی بدن، فشار وارد می‌شود. این موضوع می‌تواند هر گونه تنش عصبی را از بدن ماساژ گیرنده دور کند.
  • بهبود گردش خون: ماساژ سوئدی می‌تواند باعث افزایش گردش خون در بدن شود. علاوه بر این ماساژ نوع سوئدی کمک می‌کند تا تعداد ضربان قلب به حد تعادل برسد. این موضوع می‌تواند به کاهش فشار خون بالا و تقویت قلب کمک کند. همچنین برخی از تکنیک‌های این نوع ماساژ با افزایش جریان خون، باعث دفع سموم از بدن می‌شوند.
  • کاهش درد: یکی از تاثیرات معجزه‌آسای ماساژ نوع سوئدی، کاهش دردهای مزمن مانند آرتروز است. بخصوص اگر دچار آسیب‌های ورزشی شده باشید، این نوع ماساژ می‌تواند باعث تسکین دردهای شما شود.
  • درمان افسردگی و استرس: یکی از تاثیرات مثبت ماساژ نوع سوئدی، کمک به درمان استرس و افسردگی است. با یک جلسه ماساژ نوع سوئدی میزان استرس شما کاهش پیدا می‌کند و حالت ریلکسی خواهید داشت.کافی است یکبار امتحان کنید تا نتیجه مثبت آن را بر روی حالات روحی خود ببینید.
  • بهبود کیفیت خواب: اگر دچار بی‌خوابی‌های شبانه هستید، ماساژ سوئدی با ریلکس کردن ذهن، کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد.
  • افزایش انرژی: بهبود گردش خون باعث می‌شود تا میزان انرژی بدن شما افزایش یابد.
  • تسکین سردرد: اگر دچار سردردهای تنشی و میگرن هستید، این ماساژ با افزایش گردش خون می‌تواند سردردهای شما را از بین ببرد.

تفاوت ماساژ سوئدی و ماساژ تایلندی

از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های بین ماساژ تایلندی با ماساژ نوع سوئدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لباس: از آنجایی که در ماساژ تایلندی نیاز به استفاده از روغن نیست؛ در نتیجه می‌توان بدون درآوردن لباس این ماساژ را انجام داد. اما در ماساژ نوع سوئدی استفاده از روغن یا لوسیون ضروری است؛ بنابراین ماساژ گیرنده باید لباس‌های خود را در بیاورد.
  • تکنیک‌ها: تکنیک‌های استفاده شده در ماساژ نوع سوئدی نسبت به ماساژ تایلندی بسیار آرام و لطیف هستند. در دوره ماساژ تایلندی می‌توانید تکنیک‌های ماساژ نوع سوئدی را نیز یاد بگیرید.
  • پوزیشن‌ها: نحوه قرارگیری بدن در این دو ماساژ با یکدیگر متفاوت است. در ماساژ سوئدی ماساژ گیرنده معمولا به شکم می‌خوابد. اما در ماساژ تایلندی، موقعیت بدن ماساژ گیرنده دائما در حال تغییر است.
  • میز: استفاده از میز ماساژ در ماساژ تایلندی اجباری نیست. چرا که ماساژ دهنده می‌تواند هم بر روی تشک و هم بر روی صندلی تکنیک‌های ماساژ تایلندی را اجرا کند. این در حالی است که در ماساژ نوع سوئدی بدون میز ماساژ، اجرای تکنیک‌ها امکان‌پذیر نیست.

تکنیک های ماساژ سوئدی

تکنیک های ماساژ سوئدی

ماساژ نوع سوئدی از پنج تکنیک اصلی تشکیل شده است. اکثر این تکنیک‌ها به عنوان هسته اصلی تمامی ماساژهای درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در آموزش تکنیک های ماساژ سوئدی به هر درمانگری این پنج حرکت اصلی آموزش داده می‌شود. این پنج حرکت اصلی شامل موارد زیر هستند:

  • فلوراژ: این حرکت با نام نوازش نیز شناخته می‌شود. در این تکنیک به صورت آرام و ریتمیک بدن ماساژ داده می‌شود. از جمله حرکات افلوراژ می‌توان به حرکات تکرار شونده، حرکات نیمه تکرار شونده، حرکات آرام با ساعد، حرکات آرام با مشت، نوازش پشت سر هم و کشش جانبی اشاره کرد.
  • پتریساژ: این تکنیک در ماساژ سوئدی شباهت بسیار زیادی به ورز دادن دارد و سموم را از بدن خارج می‌کند. از جمله حرکات این تکنیک می‌توان به فشردن، چرخاندن، رول کردن پوست و فشار دادن با دست اشاره کرد.
  • ضربه زدن: در این تکنیک از ضربه‌های ریتمیک استفاده می‌شود. این امر باعث می‌شود تا جریان خون تحریک شود. از جمله حرکات این تکنیک در ماساژ نوع سوئدی می‌توان به چکش زدن و سیلی زدن اشاره کرد.
  • اصطکاک: همانطور که از نام این تکنیک مشخص است، ماساژدهنده با استفاده از دست و انگشتان خود با یک ریتم خطی و دایره‌ای فشاری را بر روی ناحیه درد وارد می‌کند.
  • لرزش: در این تکنیک، ماساژ دهنده به صورت ریتمیک تکان‌ها و لرزش‌هایی را بر روی بدن ماساژ گیرنده وارد می‌کند. این کار باعث شل شدن و آرام شدن بدن می‌شود.

لوازم مورد نیاز ماساژ سوئدی

برای انجام ماساژ نوع سوئدی نیاز به وسایل مختلفی است تا ماساژ دهنده بتواند بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. از جمله این وسایل ماساژ می‌توان به تخت ماساژ، حوله، روغن ماساژ، لوسیون و روکش‌های یکبار مصرف اشاره کرد.

روغن ماساژ سوئدی

برای انجام ماساژ سوئدی به لوسیون و انواع روغن نیاز است. چرا که این موضوع کمک می‌کند تا فرد، ماساژ بهتری را دریافت کند. علاوه بر این انواع روغن برای ماساژ و انواع لوسیون به مراقبت از پوست کمک کرده و جلوی اصطکاک را در حین اجرای تکنیک‌های ماساژ نوع سوئدی می‌گیرند. به خصوص اگر فردی پوست خشکی داشته باشد، استفاده از روغن‌ ماساژ کمک می‌کند تا پوست او در حین ماساژ دچار آسیب نشود. همچنین برخی از روغن‌ها جنبه درمانی داشته و به رفع التهاب و گرفتگی عضلات کمک می‌کنند.

از جمله روغن‌های مناسب برای ماساژ نوع سوئدی می‌توان به روغن هسته زردآلو، روغن زیتون، روغن آرگان، روغن نارگیل و… اشاره کرد.

ماساژ سوئدی برای چه کسانی مناسب است؟

ماساژ سوئدی برای چه کسانی مناسب است؟

ماساژ به عنوان یک درمان مکمل برای رفع مشکلات جسمی و روحی استفاده می‌شود. استفاده از این ماساژ حتی برای افرادی که سالم هستند نیز پیشنهاد می‌شود. با این حال ماساژ سوئدی برای افراد با مشکلات زیر بسیار توصیه می‌شود:

  • افرادی که دچار کم‌خوابی هستند و خواب شبانه راحتی ندارند.
  • افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می‌برند.
  • افرادی که با ضعف سیستم ایمنی بدن روبرو هستند.
  • افرادی که برای انجام کارهای روزمره انرژی کافی ندارند و همیشه خسته و بی‌حال هستند.
  • افرادی که دچار دردهای عضلانی هستند.
  • افرادی که همیشه دچار استرس، اضطراب و نگرانی هستند.
  • افرادی که انعطاف‌پذیری بدن آنها بسیار پایین است.

چه کسانی نمی توانند از ماساژ سوئدی استفاده کنند؟

قبل از انجام هر ماساژ پیشنهاد می‌کنیم که حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا با صلاح‌دید او ماساژ دریافت کنید. اگرچه ماساژ نوع سوئدی فواید درمانی بسیار زیادی دارد، اما اگر یکی از شرایط زیر را دارید، بهتر است از انجام این ماساژ خودداری کنید:

  • افراد سرطانی و کسانی که تحت شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی هستند.
  • افرادی که قبلا دچار سکته قلبی و مغزی شده‌اند.
  • افراد دیابتی که انسولین دریافت می‌کنند.
  • افرادی که دچار بیماری‌های قلبی، کبدی، کلیوی و عروقی هستند.
  • افرادی که دچار واریس، شکستگی، ضرب‌دیدگی، دررفتگی و مشکلات این چنینی هستند.
  • افرادی که هموفیلی هستند.
  • افرادی که فشار خون بالا دارند.
  • افراد مسن و خانم‌هایی که باردار هستند.
  • افرادی که دچار دیسک کمر، دیسک گردن و پوکی استخوان هستند.

مدت زمان لازم برای انجام ماساژ سوئدی

مدت زمان لازم برای انجام ماساژ سوئدی

شدت و سرعت انجام تکنیک‌های ماساژ سوئدی بستگی به فرد ماساژ گیرنده دارد. این حرکات می‌‌توانند آهسته و یا قدرتمند باشند. مدت زمان لازم برای انجام این ماساژ بین 50 تا 60 دقیقه است. در این مدت فرد تحت ماساژ عمقی عضلات قرار می‌گیرد. اما برای گرفتن نتیجه مناسب از این ماساژ بهتر است که بین 75 تا 90 دقیقه ماساژ دریافت کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله شما را با ماساژ نوع سوئدی آشنا کردیم. انجام این ماساژ به افزایش انرژی و بهبود سلامت کلی بدن کمک می‌کند. بعد از انجام ماساژ سوئدی احساس خوبی خواهید داشت و دردهای شما تسکین پیدا می‌کنند. اگر شما هم به یادگیری این نوع ماساژ علاقه دارید، می‌توانید انواع ماساژ را در آموزشگاه چیستا یاد بگیرید. این آموزشگاه به عنوان یکی از بهترین آموزشگاه‌ها برای یادگیری انواع ماساژ به شمار می‌آید. شما می‌توانید تحت آموزش اساتید برتر این موسسه، صفر تا صد ماساژ سوئدی را آموزش ببینید و مدرک معتبر آن را دریافت کنید. بعد از پایان دوره ماساژ می‌توانید به عنوان شغل دوم برای خودتان از طریق آن کسب درآمد کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *