مقالات بلاگ

ماساژ سنگ داغ چیست؟ | نکات مهم درباره ماساژ هات استون

ماساژ سنگ داغ چیست؟

یکی از انواع ماساژ خاص و حرفه‌ای که در چند سال اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است، ماساژ سنگ داغ است. در این شیوه ماساژ از سنگ‌های داغ برای آرامش روانی و بهبود وضعیت جسمی ماساژ گیرنده استفاده می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید با این نوع ماساژ آشنا شوید، خواندن این مقاله از چیستا را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ماساژ هات استون بیشتر آشنا کنیم.

ماساژ سنگ داغ چیست؟

این نوع ماساژ به عنوان یکی از لذت‌بخش‌ترین نوع ماساژهای درمانی به شمار می‌آید. در این روش، ماسور از سنگ‌های آتش‌فشانی مخصوص از جمله بازالت استفاده می‌کند. ماساژ دهنده برای انجام این روش درمانی سنگ‌ها را داغ می‌کند. البته گرمی این سنگ‌ها به اندازه‌ای است که به هیچ عنوان پوست بدن نمی‌سوزد. سپس ماسور سنگ‌های داغ شده را بر روی قسمت‌های مختلفی از بدن فرد قرار می‌دهد. بعد از گرم شدن بدن، ماسور از روش‌های مختلف ماساژ مانند ضربه، فشار، حرکات دایره‌ای و… برای اعمال فشار بر روی بدن ماساژ گیرنده استفاده می‌کند.

قرار گرفتن انواع سنگ ماساژ بر روی پوست بدن می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی سیستم کلی بدن فرد بگذارد. گرمای ایجاد شده در ماساژ هات استون باعث تحریک عضلات و مفاصل می‌شود. در این نوع ماساژ استفاده از روغن‌های مخصوص ماساژ بسیار ضروری است. با ماساژ، روغن‌ها به طور کامل جذب بدن می‌شوند و حس آرامش‌بخشی را برای ماساژ گیرنده به وجود می‌آورند.

فواید ماساژ سنگ داغ

تاریخچه ماساژ سنگ داغ

ماساژ با سنگ‌های داغ یا همان “هات استون ماساژ” یکی از تکنیک‌های ماساژ است که از سنگ‌های گرم به عنوان ابزاری برای ایجاد تأثیرات خوب بر روی بدن استفاده می‌کند. این تکنیک در طول تاریخ بر اساس مفاهیم تأثیرات گرما و حرارت بر بهبود آرامش و رفاه بدن به وجود آمده است.

تاریخچه ماساژ با سنگ‌های داغ به قدمتی طولانی بازمی‌گردد:

  • تاریخ باستان: استفاده از سنگ‌های گرم به عنوان ابزارهای ماساژ در فرهنگ‌ها و تمدن‌های باستانی مختلف ریشه دارد. در کشورهایی مانند چین، مصر، یونان و روم، از سنگ‌های گرم در ماساژ‌ها و روش‌های درمانی بهره‌برداری می‌شد.

  • قرون وسطی: در دوران قرون وسطی نیز در مداواهای مختلف از تأثیرات حرارتی و ماساژ با سنگ‌های گرم استفاده می‌شد. این تکنیک‌ها به طور معمول توسط طبیبان متخصص و توانمند انجام می‌شد.

  • زمان معاصر: با گذشت زمان و توسعه علم پزشکی و روش‌های درمانی، ماساژ با سنگ‌های داغ به‌عنوان یک تکنیک خاص و اختصاصی شکل‌گرفت. در دهه‌های اخیر، این تکنیک به عنوان یک روش محبوب برای تسکین تنش‌ها، بهبود گردش خون و آرامش بدن به جامعه‌های مختلف معرفی شده است.

استفاده از سنگ‌های گرم در ماساژ باعث افزایش جریان خون به مناطق مختلف بدن می‌شود، تنش‌ها و کشش‌ها را کاهش می‌دهد و بهبود آرامش را تسهیل می‌کند. این تکنیک به عنوان یک روش تکمیلی به درمان‌های مختلف از جمله درمان‌های درد، استرس و اضطراب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید ماساژ هات استون

از جمله فواید استفاده از این نوع ماساژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش گردش خون و جریان انرژی

برای کسانی که مشکل گردش خون دارند، استفاده از این نوع ماساژ می‌تواند بسیار موثر باشد. ماساژ دهنده سنگ‌های استفاده شده در این نوع ماساژ را در قسمت‌های خاصی از بدن فرد قرار می‌دهد. داغی این سنگ‌ها می‌تواند رگ‌های خونی را باز کرده و جریان خون را افزایش دهد.

دفع سموم از بدن

زندگی شهری، استرس و اضطراب می‌تواند تاثیرات منفی بر رو عملکرد بدن بگذارند. این نوع ماساژ می‌تواند به دفع سموم از بدن کمک کرده و آرامش را برای افراد به ارمغان بیاورد. اگر شما هم به دنبال درمان مشکلات جسمی خود هستید، می‌توانید با آموزش ماساژ سنگ داغ کمک بسیار خوبی به سلامت بدن خود کنید.

تسکین دردها و تنش‌های عضلانی

گرمای سنگ‌های این نوع ماساژ هرگونه تنش و درد عضلانی را از بین می‌برند. حتی این نوع ماساژ می‌تواند به کاهش اسپاسم‌های عضلانی نیز کمک کند و انعطاف‌پذیری بدن را افزایش دهد. اگر سفتی عضلات بدن، احساس ناخوشایندی را برای شما ایجاد کرده است، این نوع ماساژ می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب برای شما باشد.

افزایش بهره‌وری

ماساژ به کلی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بعد از ماساژ این حس را خواهید داشت که تنش‌‌های قسمت‌های خاصی از بدن شما کاهش پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند بر روی عملکرد بدنتان تاثیر مثبت بگذارد.

بهبود کیفیت خواب

اگر از آن دسته از افرادی هستید که از بی‌خوابی‌های شبانه خسته شده‌اید، این نوع ماساژ درمانی می‌تواند به خواب راحت‌تر و عمیق‌تر شما کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این نوع ماساژ، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. در نتیجه بدن می‌تواند در برابر بیماری‌های مختلف از خود دفاع کند.

کاهش استرس و اضطراب

ماساژ سنگ داغ می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی بر روی سلامت روان بگذارد. بخصوص که زندگی‌های امروزی با اضطراب و استرس گره خورده‌اند. در نتیجه با فراگیری این ماساژ می‌توانید این میزان استرس و اضطراب را کاهش دهید.

بهبود سریع‌تر آسیب‌ها

به طور کلی ماساژ می‌تواند گردش خون در بدن را افزایش دهد. گرمای ایجاد شده توسط سنگ‌ در این نوع ماساژ می‌تواند باعث افزایش جریان خون در رگ‌های خونی شود. این موضوع کمک می‌کند تا اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌های شما برسد. همچنین باعث می‌شود تا سموم از طریق جریان خون از بدن خارج شوند. این فرایند در نهایت کمک می‌کند تا آسیب‌های عضلانی سریع‌تر بهبود پیدا کنند.

تفاوت ماساژ سنگ داغ و سنگ سرد

تفاوت ماساژ سنگ داغ و سنگ سرد

در این نوع ماساژ درمانی برخی از ماسورها از سنگ‌های سرد در کنار سنگ‌های داغ نیز استفاده می‌کنند. بدین صورت که بعد از گذاشتن سنگ‌های داغ، به جهت تسکین پوست و کاهش تورم رگ‌های خونی از سنگ‌های سرد استفاده می‌شود. ماساژ بدن با استفاده از هر کدام از سنگ‌ها مزایای زیادی را به دنبال دارد. ماساژ هات استون می‌تواند باعث ایجاد حس آرامش عمیق در بدن شود و دردهای فرد را التیام ببخشد. این در حالی است که ماساژ سنگ سرد باعث افزایش سطح انرژی، تقویت گردش خون و ایجاد حس طراوت در فرد شود.

اغلب ماساژدهنده‌ها سعی می‌کنند تا در تکنیک‌های ماساژ درمانی خود، به صورت همزمان از سنگ‌های سرد و گرم استفاده کنند.

سنگ های داغ در کدام قسمت بدن قرار می گیرند؟

سنگ‌های داغ در این نوع ماساژ با قرارگیری در نقاط کلیدی بدن می‌توانند تاثیرات مثبتی بر روی سلامت جسم و روان شما بگذارند. دو طرف ستون مهره‌ها، پیشانی، ساق پا، میان انگشتان پا و کف دست‌ها از جمله نقاط مهم در این نوع ماساژ به شمار می‌آیند.

تکنیک های ماساژ سنگ داغ

شباهت این نوع ماساژ به ماساژ سوئدی بسیار زیاد است. چرا که ماساژدهنده در ماساژ سوئدی، فشار بسیار زیادی را بر روی عضلات وارد می‌کند. این امر باعث می‌شود تا جریان گردش خون در بدن بهتر اتفاق بیفتد. در آموزش ماساژ سنگ داغ به جای استفاده از دست از سنگ‌های داغ استفاده می‌شود. این موضوع کمک می‌کند تا گرمای سنگ به بدن فرد بهتر منتقل شود. از جمله تکنیک‌های استفاده شده در ماساژ با سنگ داغ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکنیک ورز دادن: ماساژدهنده مانند ورز دادن یک خمیر از این تکنیک برای ماساژ بافت‌های سطحی و فشار عمیق به پوست استفاده می‌کند. استفاده از این تکنیک در ماساژ با سنگ داغ به افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش درد و جلوگیری از سفت شدن عضلات کمک می‌کند.
  • تکنیک فشرده‌سازی: در این تکنیک ماسور با فشار آوردن به ماهیچه‌ها و رها کردن آن به رفع گرفتگی عضلات کمک می‌کند.
  • تکنیک اصطکاک عمیق: ماساژ دهنده با ایجاد اصطکاک عمیق، باعث تحریک رباط‌ها، تانودون‌ها و عضلات می‌شود.
  • تکنیک غلتیدن پوست: این تکنیک به آرامش بدنی فرد ماساژ گیرنده کمک بسیار زیادی می‌کند و می‌تواند جلوی تنش‌های عضلانی را بگیرد.

اگر به دنبال یادگرفتن ماساژ سنگ داغ هستید، پیشنهاد می‌کنیم، مقاله ” آموزش ماساژ سنگ داغ ” را مطالعه نمایید. در این مقاله، به همراه فیلم، عکس و متن به شما نحوه ماساژ سنگ داغ برای کمر، گردن و پا را توضیح داده‌ایم.

لوازم مورد نیاز ماساژ

ماساژ سنگ داغ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر طبع سردی دارید، این نوع ماساژ می‌‌تواند بر رفع مشکلات شما بسیار موثر باشد. همچنین انجام این ماساژ به افرادی که دچار تنش‌ها و گرفتگی‌های عضلانی و مشکلات مفصلی مانند کمردرد، آرتروز و… هستند، توصیه می‌شود. علاوه بر این اگر فردی دچار بی‌خوابی‌های شبانه، استرس و اضطراب است و یا دائما احساس کوفتگی و خستگی دارد، این نوع ماساژ می‌تواند به رفع مشکلات او کمک کند.

چه کسانی نمی توانند از ماساژ سنگ داغ استفاده کنند؟

از آنجایی که این ماساژ با سنگ‌های بازالتی انجام می‎شود، در نتیجه گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند؛ بنابراین انجام تکنیک‌های ماساژ سنگ داغ برای افرادی از جمله کودکان، زنان باردار، بیماران میگرنی، بیماران سرطانی، بیماران دچار پرفشاری خون، صرع و… اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین اگر ماساژ گیرنده به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته است و یا پوست نازک و ضعیفی دارد، بهتر است این نوع ماساژ را انجام ندهد.

سخن پایانی

ما در این مقاله در رابطه با ماساژ سنگ داغ صحبت کردیم. اگر شما به یادگیری این نوع ماساژ علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که در دوره ماساژ آموزشگاه چیستا شرکت کنید. این آموزشگاه به عنوان یکی از برترین آموزشگاه‌های ماساژ در ایران است که با اعطای مدرک معتبر این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید وارد بازار کار شوید و از این طریق کسب درآمد کنید. دوره‌های ماساژ آموزشگاه چیستا زیر نظر اساتید برجسته و حرفه‌ای برگذار می‌شوند و  می‌توانید انواع ماساژ را از جمله ماساژ هات استون را از صفر تا صد یاد بگیرید.

سوالات متداول درباره ماساژ سنگ داغ 

ماساژ سنگ داغ چگونه انجام می‌شود؟

ماساژ هات استون که یکی از پرکاربردترین نوع ماساژ است، از سنگ‌های داغ مانند بازالت استفاده می‌شود. البته این سنگ‌ها، آنقدر داغ نیستند تا بدن را بسوزانند. این سنگ‌های در قسمت‌های مختلفی قرار گرفته و سپس ماساژور از تکنیک‌های مختلف برای ماساژدادن استفاده می‌کند.

چرا باید ماساژ سنگ داغ را انجام دهیم؟

ماساژ سنگ داغ، فوایدی مانند افزایش گردش خون و انرژی، دفع سموم بدن، بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس و اضطراب و تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

چه کسانی می‌توانند از ماساژ هات استون استفاده کنند؟

کسانی که مشکلات مفصلی مانند کمردرد، آرتروز دارند و افرادی که دچار بی‌خوابی‌های شبانه، استرس و اضطراب هستند، می‌توانند از این نوع ماساژ استفاده کنند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “ماساژ سنگ داغ چیست؟ | نکات مهم درباره ماساژ هات استون

  1. سارا گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون. فقط لطفا یه ویدئو برای نحوه انجام ماساژ سنگ داغ هم بزارید تا بهتر متوجه شیم این ماساژ چطوری انجام میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *