مقالات بلاگ

ماساژ شیاتسو | تکنیک‌های ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو چیست

یکی از انواع ماساژهای درمانی، ماساژ ژاپنی شیاتسو است. در این نوع ماساژ با تکنیک‌های مختلف به برخی از نقاط خاص بدن فشار و ضربه وارد می‌شود. برخلاف برخی از انواع ماساژ ، در ماساژ شیاتسو نیازی به استفاده از روغن نیست. علاوه بر این، فرد ماساژ گیرنده می‌تواند از لباس‌های سبک و راحت در حین ماساژ استفاده کند. هدف اصلی در این نوع ماساژ ژاپنی این است که انسداد بافت‌ها و عضلات در بدن از بین برود و انرژی از دست رفته بدن، دوباره احیا شود.

اگر شما هم می‌خواهید با این نوع ماساژ و فواید و تکنیک‌های آن آشنا شوید، مطالعه این مقاله از چیستا را از دست ندهید. ما در این مطلب قصد داریم تا به طور مفصل در رابطه با این نوع ماساژ ژاپنی صحبت کنیم.

ماساژ شیاتسو چیست؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، ریشه‌ی اصلی این نوع ماساژ به کشور ژاپن برمی‌گردد. در این نوع ماساژ، ماسور به کمک انگشتان و کف دست خود، فشارهای نسبتا عمیق تا آرامی را به نواحی مختلف بدن بیمار وارد می‌کند. هدف اصلی در این نوع ماساژ، درمان بیماری‌ها و برگرداندن تعادل به بدن است. این کار در ماساژ شیاتسو از طریق اعمال فشار به نقاط مختلف بدن انجام می‌گیرد و کمک می‌کند تا جریان انرژی موسوم به چی، در بدن فرد افزایش پیدا کند.

مردم ژاپن بر این باورند که انرژی معروف به چی، عاملی حیاتی برای زندگی است. این انرژی از طریق خطوطی خاص در بدن به نام مریدیان، به فرد منتقل می‌شود. حال برخی از عوامل مانند داروها، استرس، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب و… باعث ضعف و مسدود شدن جریان این انرژی در بدن می‌شوند. انجام این نوع ماساژ کمک می‌کند تا نقاط خاص بدن تحریک شده و جریان مسدود شده انرژی از بین برود.

امروزه این نوع ماساژ، از فرم‌های مختلفی از جمله Namikoshi shiatsu  و Zen shiatsu تشکیل شده است. برخی از ماسورها در یک جلسه ماساژ، علاوه بر تکنیک‌های شیاتسو از دیگر انواع ماساژ مانند ماساژ سوئدی و طب فشاری نیز استفاده می‌کنند. همان نقاطی از بدن که در طب فشاری و طب سوزنی مورد هدف هستند، در این نوع ماساژ دستکاری می‌شوند تا هرگونه انسداد در مریدیان و جریان چی از بین برود.

بعد از یک جلسه ماساژ شیاتسو آرامشی را در وجود خود احساس خواهید کرد که تا قبل از آن مشابه این حالت را تجربه نکرده‌اید. ماساژ شیاتسو با تنظیم فعالیت سیستم عصبی و تحریک گردش خون و جریان لنفاوی، هرگونه استرس، درد و بیماری را از شما دور خواهد کرد.

تاریخچه ماساژ شیاتسو

تاریخچه ماساژ شیاتسو

تاریخ پیدایش این ماساژ ژاپنی، به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‌‌گردد. اما به صورت مدرن، اجرای این درمان از دهه 1970 به طور گسترده در جهان آغاز شد. ریشه‌ی اصلی این ماساژ، شباهت بسیار زیادی به طب سنتی چینی دارد. ژاپنی‌ها برای انجام این نوع ماساژ از ترکیب عناصر غربی و پزشکی سنتی چینی استفاده می‌کنند. در واقع هدف در این نوع ماساژ یک نوع خود درمانی است. بدین معنا که از توانایی‌های بدن برای رفع مشکلات و استرس‌ها استفاده شود.

فواید ماساژ شیاتسو

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چگونه شیاتسو می‌تواند بر روی سلامت بدن تاثیرگذار باشد. این نوع ماساژ یک شکلی از درمان به صورت پیشگیرانه است که می‌تواند به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک بسیار زیادی کند. ماساژ شیاتسو با ایجاد توازن در بدن و ذهن ماساژ گیرنده می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سیستم انرژی درونی فرد بگذارد. در نهایت این موضوع باعث می‌شود تا سلامت کلی فرد بهبود پیدا کرده و بیماری‌های او بعد از ماساژ درمان شوند.

از جمله فواید ماساژ ژاپنی شیاتسو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش اضطراب و استرس و کمک به درمان افسردگی
  • درمان میل جنسی کم در آقایان و خانم‌ها
  • کمک به خواب راحت در شب با بهبود اعصاب
  • رفع مشکلات مفصلی و دردها و تنش‌های عضلانی مانند آرتریت، آرتروز و سیاتیک
  • بهبود شرایط پوستی با افزایش گردش خون در بدن
  • درمان برخی از بیماری‌ها از جمله سینوزیت، برونشیت، آسم
  • کمک به رفع خستگی بدن با افزایش سطح کلی انرژی
  • کمک به بهبود هضم غذا با رفع اختلالات گوارشی و روده
  • جلوگیری از بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی
  • کمک به درمان آسیب‌های ورزشی و افزایش انعطاف‌پذیری فرد
  • بهبود تمرکز جهت نگرش بهتر در زندگی
  • کمک به کاهش دردهای قاعدگی در پریودهای دردناک و نامنظم به کمک ماساژ شیاتسو
  • کمک به درمان انواع سردردها به خصوص سردردهای میگرنی
  • بهبود وضعیت بدنی ضعیف
  • کمک به درمان پر فشاری خون
  • بهترین ماساژ برای زنان باردار جهت تولد بهتر نوزاد با برداشتن انسداد لگن و باسن

تکنیک‌ های ماساژ شیاتسو

اگر استرس و اضطراب دارید و یا دچار بیماری خاصی هستید، با انجام تکنیک‌های شیاتسو می‌توانید بیماری‌های خود را درمان کنید. در این نوع ماساژ با اعمال فشار بر روی نقاط خاص و دستکاری بافت‌های نرم بدن، دردهای جسمی و روحی شما تسکین پیدا می‌کنند. از جمله اساسی‌ترین تکنیک‌های ماساژ ژاپنی شیاتسو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تکنیک کانبیکی Canbeaky در ماساژ شیاتسو

تکنیک کانبیکی (Canbeaky)

با اجرای این تکنیک بر روی بدن، فشار وارد شده به سیستم عصبی کاهش پیدا می‌‌کند. در این نوع ماساژ، درمانگر با وارد کردن ضربه‌های ملایم بر روی بدن بیمار، حس آرامش را برای او به ارمغان می‌آورد. برای شروع این نوع ماساژ کافی است تا به راحتی بر روی تخت دراز بکشید. سپس ماسور به کمک دست‌های خود از پشت شما شروع کرده و تا پایین پاها را به آرامی ماساژ می‌دهد. این تکنیک در ماساژ شیاتسو به شما کمک می‌کند تا با آرامش کامل استراحت کنید.

تکنیک کشش (Stretching)

تکنیک کشش به عنوان یکی از حرکات پایه در آموزش ماساژ شیاتسو به شمار می‌آید. حرکات کششی در این تکنیک کمک می‌کنند تا مسیرهای انرژی در بدن بیمار به تعادل برسند. به عنوان مثال درمانگر با گرفتن بازوی بیمار و عقب راندن بدن او، کششی را در بدن فرد ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا بازوها و گردن او تحت تاثیر قرار بگیرند.

تکنیک فشار Pressure در شیاتسو

تکنیک فشار (Pressure)

در این تکنیک، ماسور از کف دست، زانو، آرنج و شست خود برای ماساژ استفاده می‌کند. برای تاثیر بیشتر ماساژ، معمولا بیمار باید بر روی زمین و یا تخت مخصوص ماساژ بخوابد. به این دلیل که درمانگر باید تسلط کافی بر روی بدن بیمار داشته باشد تا بتواند با ایجاد فشار کافی بر روی بدن بیمار، مشکلات او را درمان کند. به عنوان مثال اگر بیمار درد در ناحیه کمر دارد، درمانگر یک دست خود را بر روی کمر بیمار قرار می‌دهد. سپس با دست دیگر خود باید فشاری را در نقاط خاص کمر او وارد کند. در واقع وزن درمانگر، تعیین‌کننده میزان فشار وارده به بیمار است.

این تکنیک با ایجاد فشار بر روی مسیرهای انرژی در بدن و یا همان مریدین، باعث می‌شود تا جریان انرژی به صورت یکنواخت در سراسر بدن بیمار پخش شود. تکرار این ماساژ کمک می‌کند تا بیمار به تعادل و آرامش لذت‌بخشی برسد.

تکنیک چرخش (Rotate)

بسیاری از درمانگران برای ماساژ مفاصل از تکنیک چرخش شیاتسو استفاده می‌کنند. در این روش، درمانگر به صورت حرکات دایره‌ای برخی از مفاصل مانند زانوها را ماساژ می‌دهد. این حرکات چرخشی کمک می‌کنند تا دردهای این نواحی کاهش پیدا کنند. این تکنیک می‌تواند برای کاهش درد مچ پا نیز تاثیرگذار باشد. همچنین تکنیک چرخش بر روی باسن نیز می‌تواند باعث تسکین درد در این ناحیه شود.

لوازم مورد نیاز ماساژ شیاتسو

برای انجام ماساژ ژاپنی شیاتسو نیاز به یک تخت و یا صندلی مخصوص ماساژ است. این تخت کمک می‌کند تا ماسور دسترسی راحت‌تری به تمامی اعضای بدن بیمار داشته باشد. برخلاف برخی از ماساژها در این نوع ماساژ نیاز به روغن و یا مرطوب‌کننده نیست. چرا که بیمار می‌تواند در طول ماساژ لباس به تن داشته باشد. در صورتی که آموزش ماساژ شیاتسو به صورت ترکیبی با سایر ماساژها مانند ماساژ سوئدی باشد، نیاز است تا از روغن‌ها و یا مرطوب‌کننده‌ها استفاده شود.

آموزش ماساژ شیاتسو برای مبتدیان

آموزش کامل ماساژ شیاتسو

در این بخش به توضیح نحوه انجام ماساژ شیاتسو برای مشکل‌های مختلف می‌پردازیم.

ماساژ شیاتسو برای کمر درد

آموزش ماساژ شیاتسو برای کمردرد

برای کاهش فشار و درد کمر، استفاده از تکنیک‌های شیاتسو بسیار کمک‌کننده است. اگر شما هم از این درد رنج می‌‌برید، یکی از دو تکنیک زیر را اجرا کنید:

روش اول:

  • ابتدا بر روی زمین دراز بکشید. سپس زانوهای خود را به سمت بالا خم کنید. به طوری که کف پاها به صورت صاف بر روی زمین قرار داشته باشند.
  • دستان خود را در کنار پهلوها قرار دهید و حالت ریلکس داشته باشید.
  • چشمان خود را بسته و از پایین شکم چند نفس عمیق بکشید.
  • به کمک دو دست خود، زانوی سمت راست را بر روی قفسه سینه خود نگه دارید. بعد از چند ثانیه دوباره به حالت اولیه برگردید.
  • این کار را برای زانوی سمت چپ نیز تکرار کنید.

روش دوم:

  • به کمک دست‌ها، پایین کمر خود را نگه دارید. به گونه‌ای که انگشت شست به سمت بیرون بوده و سایر انگشتان در بالای باسن قرار داشته باشند.
  • به مدت 5 ثانیه به کمک انگشتان دست خود، نقطه فشار را نگه دارید. این کار را برای تمامی قسمت‌های پشت کمر خود ادامه دهید.
  • برای نتیجه بهتر پیشنهاد می‌کنیم که این آموزش ماساژ شیاتسو را 5 تا 10 بار تکرار کنید.

آموزش ماساژ شیاتسو برای بی‌خوابی

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به سختی می‌خوابید، پیشنهاد می‌کنیم که از این تکنیک شیاتسو برای راحت‌تر خوابیدن استفاده کنید. به کمک آموزش ماساژ شیاتسو می‌توانید شب‌ها نسبت به قبل سریع‌تر بخوابید. خوب خوابیدن علاوه بر ترمیم و جوان‌سازی بدن، کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن شما افزایش پیدا کرده و کمتر دچار بیماری شوید.

روش اول:

  • دست چپ خود را به صورت مشت ببندید.
  • سپس انگشت شست دست راست خود را بر روی مچ دست چپ قرار دهید و به مدت 5 تا 10 دقیقه فشار دهید.
  • این کار را برای دست دیگر خود تکرار کنید.

روش دوم:

  • به کمک انگشت شست و اشاره دست راست خود، شست دست چپ را فشار دهید. این کار را از بالا تا پایین شست دست خود تکرار کنید.
  • همچنین می‌توانید این کار را برای سایر انگشتان خود تکرار کنید.
  • دست‌ها را عوض کرده و همین مراحل را دوباره تکرار کنید.

ماساز شیاتسو برای درمان اضطراب و استرس

آموزش ماساژ شیاتسو برای درمان استرس

اگر مشغله کاری و یا گرفتاری‌های زندگی باعث شده‌اند تا ذهن و بدن شما آرامش خودش را از دست بدهد، دریافت ماساژ ژاپنی شیاتسو می‌تواند هرگونه استرس و اضطراب را از شما دور کند. برای این منظور کافی است تا مراحل زیر را برای کاهش استرس دو بار در روز انجام دهید:

  • ابتدا دو دست خود را بر روی سرتان قرار دهید. به گونه‌ای که انگشت شست بر روی شقیقه و سایر انگشتان بر روی پوست سر قرار بگیرند.
  • حال به آرامی به کمک انگشتان شست، فشاری را به شقیقه‌های خود وارد کنید. در حین انجام این کار تنفس عمیقی کشیده و به صورت حرکات دایره‌ای انگشتان شست خود را حرکت دهید.

ماساژ شیاتسو برای صورت

صورت جزو آن دسته از اعضای بیرونی بدن انسان است که ارتباط مستقیمی با محیط اطراف دارد. در نتیجه فشارهای کاری و آلودگی‌های محیطی می‌توانند تاثیر منفی بر روی عضلات و پوست صورت بگذارند. برای رهاسازی عضلات و ریلکس‌تر شدن صورت، ماساژ مخصوص صورت می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد؛ بنابراین به کمک آموزش ماساژ شیاتسو می‌توانید بسیاری از مشکلات و بیماری‌های مخصوص پوست صورت خود را درمان کنید.

از جمله مزایای ماساژ ژاپنی شیاتسو بر روی صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرام‌سازی عضلات صورت و کمک به افزایش انرژی بدن
  • افزایش حرکات عضلات صورت و کمک به باز شدن مسیرهای انرژی
  • تقویت ماهیچه‌های اطراف چشم و جلوگیری از پیری زودرس
  • کمک به رفع خستگی
  • از بین رفتن خطوط بین ابروها و کمک به بالاتر رفتن ابروها
  • کاهش پف زیر چشم
  • کاهش چین و چروک صورت و افزایش جوان‌سازی پوست صورت

نکات مهم ماساژ شیاتسو

نکات مهم درباره ماساژ شیاتسو

همانند سایر ماساژها، تکنیک‌های انجام شده در شیاتسو نیز بدون عوارض نیستند؛ بنابراین توجه به این نکات کمک می‌کنند تا تجربه‌ی لذت‌بخشی از این نوع ماساژ داشته باشید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدف اصلی در این ماساژ ژاپنی، تاثیرگذاری مثبت بر روی مسیرهای انرژی است. اما ممکن است این پروسه کمی زمان‌بر باشد و بدن شما نتواند به سرعت خودش را با تغییرات جدید سازگار کند؛ در نتیجه بعد از ماساژ شیاتسو احساس درد، کرختی و خستگی دور از انتظار نیست. البته باید بگوییم که این علائم باید در عرض چند ساعت بعد از ماساژ از بین بروند. در غیر این صورت حتما با درمانگر خود مشورت کنید و دلیل آن را جویا شوید.
  • اگر قصد دارید تا تکنیک‌های شیاتسو را از طریق کتاب و یا ویدئو یاد بگیرید، باید بتوانید فشارهای مناسبی را در نقاط خاصی از بدن وارد کنید. رسیدن به این مرحله تنها با مطالعه عمیق و تمرین کردن زیاد در خانه، قابل اجرا است. در نتیجه توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از آسیب‌های جدی، انجام این کار را به ماسور متخصص بسپارید و یا در دوره‌های تخصصی شیاتسو شرکت کنید تا بتوانید این کار را به صورت حرفه‌ای انجام دهید.
  • اگر شرایط خاصی دارید و یا بیمار هستید، حتما قبل از ماساژ با درمانگر خود مشورت کنید. زنان باردار، بیماران تحت درمان شیمی‌درمانی، بیماران قلبی، افراد دچار پوکی استخوان و… باید تحت یک شرایط ایمن ماساژ را دریافت کنند.
  • از انجام ماساژ شیاتسو بر روی کبودی‌ها، زخم‌های التیام نیافته، تومور، فتق شکمی، شکستگی‌ها، پوست‌های ملتهب و… جدا خودداری کنید.
  • در صورتی که دچار عفونت پوستی هستید و یا زخم بازی دارید، بهتر است دریافت ماساژ را به بعد از بهبودی کامل خود موکول کنید. چرا که دریافت ماساژ می‌تواند شرایط شما را بدتر کند.

چه کسانی می‌توانند از ماساژ شیاتسو استفاده کنند؟

خوشبختانه هیچ محدودیت سنی برای دریافت ماساژ ژاپنی شیاتسو وجود ندارد؛ بنابراین همه افراد از جمله نوزاد، جوان و یا پیر می‌توانند از مزایای مثبت این نوع ماساژ بهره‌مند شوند. از طرفی دیگر افراد با هر نوع قدرت بدنی از جمله قوی یا ضعیف می‌توانند از دریافت این نوع ماساژ نهایت لذت را ببرند. به خصوص افرادی که از نظر ذهنی دچار مشکل هستند، نیاز دارند تا از این نوع ماساژ استفاده کنند تا مشکلات ذهنی و احساسی آنها درمان شود.

سخن پایانی

اگر شما هم قصد دارید تا ماساژ شیاتسو را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید، آموزشگاه چیستا را به عنوان یکی از بهترین مراکز برای یادگیری ماساژ به شما پیشنهاد می‌دهیم. در این آموزشگاه انواع دوره‌های ماساژ از جمله ماساژ صورت، ماساژ تایلندی، ماساژ درمانی، ماساژ لاغری و… آموزش داده می‌شوند. در این دوره‌ها تمامی اصول ماساژ از صفر تا صد زیر نظر اساتید حرفه‌ای آکادمی چیستا شرح داده خواهند شد. بعد از پایان دوره‌ ماساژ تسلط کافی بر روی اجرای تمامی تکنیک‌ها خواهید داشت و می‌توانید به عنوان یک ماساژور حرفه‌ای وارد بازار کار شوید و به واسطه این تخصص درآمد کسب کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *